Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kompetencecenter Smørum

 

I Kompetencecenter Smørum arbejder vi for, at alle elever skal trives og udvikle sig både fagligt og socialt. Vi har stort fokus på at give eleverne handlekraft og tillid til egne muligheder og vægter højt, at hver enkelt elev føler sig set og forstået. Vi samarbejder tæt med dig som forælder og med relevante fagligheder om en koordineret indsats, der passer til dit barn. Vi ser det som en fælles opgave at skabe de bedste rammer for dit barn.

Organisering

Kompetencecenter Smørum ligger på Balsmoseskolen. Vi bruger skolens faglokaler og andre faciliteter. Vi prioriterer at lave flere aktiviteter på tværs af klasserne, og at vores elever kan deltage i fag i almenskolens klasser, hvis det giver mening. 

Eleverne går i mindre klasser. Alle klasser har et fast team af lærere og pædagoger, der arbejder tæt sammen om opgaven. Vi arbejder ud fra autismefaglige tilgange og Low Arousal. Genkendelighed og forudsigelighed er vigtige elementer hos os og skaber deltagelsesmuligheder for den enkelte elev.

Alle elever har en fast kontaktperson, som er særligt opmærksom på elevens trivsel, og som står for kontakten mellem hjem og skole. Kontaktpersonen samler trådene og deltager i møder om dit barn. Dit barn har hver uge ’særlig tid’ med sin kontaktperson om, hvordan det går både socialt og fagligt. 

Undervisning

Vi har et overskueligt læringsmiljø med mange visuelle strukturer og tilpasser krav og udfordringer til den enkelte elev. Vi arbejder med autismepædagogik og meningsgivende tilgang. Dit barn vil blive mødt på sit eget faglige niveau uanset klassetrin. Vi arbejder under folkeskolelovens krav med mål om 9. klasses afgangseksamen i fuld fagrække. 

Vi har svømning på skemaet fra 0. til 4. klasse, så eleverne får flere år til at træne omklædning og andre elementer, som mange elever med autisme og sansemæssige udfordringer skal støttes i at kunne mestre. 

Vi bruger aktivt skoleskak til at udvikle fællesskaber på tværs. Vi har også idrætsdage og temauger, hvor eleverne deltager med de kompetencer, de hver især kan byde ind i fællesskabet med. 

Specialiseret personale

Vi har pædagogiske vejledere og faglige vejledere, som klassens personale kan sparre med. Samtidig arbejder vi tæt sammen med PPR og rådgivere om indsatser og trivsel omkring det enkelte barn og om klassemiljøet. Vi udformer handleplaner for dit barn, hvor vi sammen med dig følger op både fagligt og socialt. Vi forholder os også til dit barns muligheder for at vende helt eller delvist tilbage til almenskolen.

Fritidstilbud

Børnene i Konferencecenterets 0. – 3. klasse, kan efter skoletiden gå i vores SFO på skolen. Der er indrettet et skærmet tilbud i SFO´en, hvor der fortrinsvis går børn fra Kompetencecenteret.

Fra 4. klasse er der mulighed for at gå i den lokale klub Sødalen. 

Socialtræning

Alle årgange har socialfag. Her får eleverne hjælp til at forstå sig selv og egne reaktioner bedre i forskellige sammenhænge, fx i forhold til de andre elever, lærere, undervisningen, venskaber, kæresteforhold og forældre. Vi træner også selvstændighed til livet nu og senere hen.

Trivsel og udvikling

Børn gør det godt, hvis de kan, og vi har altid fokus på en positiv udvikling for dit barn. Vi støtter dit barn i at blive så selvstændig som muligt i sit eget liv, sådan at det at have en diagnose så vidt muligt ikke begrænser en positiv selvfølelse og livsudfoldelse. 

Som forælder kan du styrke fællesskabet i dit barns klasse ved at støtte op om alle børns deltagelse og trivsel ved sociale arrangementer, medvirke til god dialog med andre forældre og kontakte skolen, hvis du oplever udfordringer. 

Transport

Det er vigtigt, at dit barn øver sig i selvstændighed og lærer at transportere sig selv til skolen. Du kan ansøge kommunen om transport, hvis dit barn ikke kan transportere sig selv i skole. Når dit barn er klar til det, vil vi sammen med dig understøtte ham eller hende i at kunne transportere sig selv. 

Sund kost

Sund kost og energi Indholdet i dit barns madpakke har stor betydning for, hvordan barnet klarer sig igennem dagen. Overskuddet til at lære, lege og håndtere konflikter er klart større, når blodsukker og energiniveauet er stabilt over hele skoledagen. Derfor har vi en sund kost-politik, og sunde madpakker er obligatoriske.

Dokumenter

Kompetencecenter Smørum.pdf

Shape Created with Sketch.